Na wymianę informacji o
imprezach, wydarzeniach, nowych rozwiązaniach technologicznych, instrumentach,
wydawnictwach i ciekawych adresach internetowych związanych z geodezją
przewidzieliśmy moderowane forum informacyjne GeoInfo PIIG'u znajdujące się pod adresem
www.GeoInfo.geodezja.pl.
Ogłoszenia prosimy zamieszczać wyłącznie w dziele GeoOgłoszeń pod adresem www.geodezja.pl/ogloszenia . Uwagi i pytanie prosimy kierować na e-mail info@geodezja.pl. Zapraszamy! Rejestrację można wykonać pod adresem http://www.geoforum.geodezja.pl/register.php?1 ale po dokonaniu rejestacji prosimy o przesłania maila z prośbą o aktywację konta. GeoForum i GeoInfo są częścią Polskiego Internetowego Informatora Geodezyjnego www.geodezja.pl ISSN 1896-8317 |
Cytat:PYTANIE 5. Paragraf 31 odwołuje się do dokładności dla szczegółów I grupy, które zgodnie
z rozporządzeniem dla I grupy wynosi 0,10 m względem punktów poziomej osnowy geodezyjnej
lub pomiarowej. Zgodnie z paragrafem 61 rozporządzenia w sprawie egib numerycznego opisu
granic działek ewidencyjnych dokonuje się za pomocą odpowiednich zbiorów punktów
granicznych, których położenie względem osnowy geodezyjnej 1 klasy zostało określone na
podstawie geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych z błędami średnimi nieprzekraczającymi 0,30 m,
w sposób zapewniający odwzorowanie położenia i kształtu tych obiektów przestrzennych oraz
wzajemnego powiązania między nimi. Zatem wg wszelkiej analizy punkty graniczne o BPP 1
i BPP 2 spełniają wymagania dokładnościowe dla punktów I grupy dokładnościowej. Czy
uwzględniać inne atrybuty punktów granicznych przy analizie? Aby punkt graniczny był
z wymaganą dokładnością muszą ZRD też muszą mieć określoną wartość? [Urząd Miasta
Piekary Śląskie]
ODPOWIEDŹ: Tak, atrybut ZRD może być pomocny przy analizie materiałów.
Cytat:PYTANIE 7. Proszę o jednoznaczne stanowisko w sprawie zapisów w paragrafie 42 ust.2 i 4. [Urząd
Miasta Piekary Śląskie].
ODPOWIEDŹ:
1. Dla prac zgłoszonych do 30 lipca 2020 r., zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy
o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z 2020 r. poz. 782) stosuje się przepisy dotychczasowe. Zatem podczas
kompletowania operatu wykonawca jest zobligowany do korzystania ze starego
rozporządzenia ws. standardów.
2. Do prac geodezyjnych zgłoszonych od 31 lipca 2020r. do 21 sierpnia 2020 r.,
których wyniki nie zostały przyjęte do zasobu przed 22.08.2020r. stosuje się stare
rozporządzenie ws. standardów, co wynika z art. 42 ust. 4 nowego rozporządzenia ws.
standardów.
3. Operaty do prac geodezyjnych zgłoszonych od 22 sierpnia 2020r. kompletowane są
już według przepisów nowych, chyba że wykonawca tych prac zechce korzystać z
uprawnienia do kompletowania i przekazywania operatów według starego
rozporządzania, które przysługuje jeszcze do 31 grudnia 2020 r
Cytat:77. Mając na uwadze przepisy przejściowe zawarte w rozporządzeniu określające sposób
wykonania prac geodezyjnych zgłoszonych po 31 lipca 2020 r. proszę o zajęcie stanowiska
jakie przepisy maja zastosowanie do wykonywania prac geodezyjnych zgłoszonych przed 31
lipca 2020 r.? Należy zauważyć, iż art. 10 ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy –
Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz innych ustaw dotyczy wyłącznie zasad obsługi
zgłoszeń prac geodezyjnych (oraz innych czynności urzędowych) wszczętych i nie
zakończonych przed 31 lipca 2020 r. przez organy służby geodezyjnej i kartograficznej a nie
sposobu wykonywania prac geodezyjnych (pomiarów) przez wykonawców prac geodezyjnych.
[Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna w Katowicach]
ODPOWIEDŹ
Ustawa z 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne
i niektórych innych ustaw wprowadziła zasadę (art. 10 ust. 1 pkt 4 ), że do obsługi zgłoszeń
prac geodezyjnych dokonanych przed 31 lipca 2020 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Cytat:PYTANIE 8. §9.7 Co należy zrobić w przypadku otrzymania błędnych współrzędnych zharmonizowanych
do osnowy i informacji o tym od wykonawcy pracy geodezyjnej? Gdzie zamieścić taką
informację dla kolejnych wykonawców, którzy np. będą wykonywać pomiary powykonawcze?
[Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
Podstawą nawiązania pomiarów geodezyjnych są punkty osnowy geodezyjnej. W przypadku
wystąpienia niespójności między systemem ASG-EUPOS a osnową geodezyjną, wykonawca
wykonuje odpowiednią transformację współrzędnych pomierzonych punktów do układu
realizowanego przez osnowę (§ 9 ust. 7). Nie można więc w takim przypadku mówić
"o otrzymaniu błędnych współrzędnych" lecz o niespójności układów, która będzie pojawiać
się także u innych wykonawców korzystających z systemu ASG-EUPOS. W takich
przypadkach organ powinien podjąć czynności, zmierzające do usunięcia niespójności
układów, polegające na modernizacji osnowy geodezyjnej.
Cytat:PYTANIE 12. §40.2 i §40.3 Niejasny zapis, kiedy modyfikować współrzędne. [Starostwo Powiatowe w
Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
Przepisy § 40 są w tym względzie jednoznaczne i mają służyć ochronie współrzędnych
punktów granicznych zapisanych w ewidencji gruntów i budynków przed ciągłymi zmianami
w wyniku nowych pomiarów i należy je czytać całościowo. W § 40 ust. 1 jest mowa
o zasadach modyfikacji współrzędnych punktów aktualnie ujawnionych w ewidencji gruntów
i budynków. Jak wynika z zapisu § 40 ust. 1 współrzędne te mogą być modyfikowane
w wyniku dwóch, przewidzianych rozporządzeniem, czynności tj.:
1. analizy dokumentacji zasobu, która może być podstawą wykazywania przebiegu
granic działek ewidencyjnych w ewidencji gruntów i budynków;
2. pomiaru punktów granicznych poprzedzonego ustaleniem przebiegu granic albo
ustaleniem położenia tych punktów w trybie przepisów rozdziału 6 ustawy.
Zgodnie jednak z zapisami ust. 2 są dwa przypadki kiedy nie można dokonać zmiany
współrzędnych punktów ujawnionych w ewidencji gruntów i budynków w trybie
wymienionym powyżej, czyli § 40 ust. 1. Są to przypadki kiedy:
1) odchyłka liniowa między współrzędnymi z egib i współrzędnymi z nowego pomiaru
jest mniejsza od 0,20 m,
2) współrzędne w egib pochodzą z dokumentów geodezyjnych zasobu, które stanowiły
podstawę ustalenia przebiegu granic w postępowaniu administracyjnym lub sądowym.
Cytat:PYTANIE 15. Niejasny jest jeszcze zapis §40.2 jaki związek ma np. postępowanie sądowe do dokładności
współrzędnej punktu? [Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
Związek prac geodezyjnych stanowiących podstawę rozstrzygnięć zapadłych
w postępowaniach sądowych z dokładnością określenia współrzędnej punktu, polega na tym,
że rozstrzygnięcia te dotyczą bądź usytuowania punktów określających zasięg prawa
własności, a powierzchni działek ewidencyjnych są wynikiem obliczeń analitycznych,
których podstawę stanowią współrzędne punktów granicznych. Zmiana współrzędnych
punktu granicznego, o ile nie jest wynikiem zmiany układu odniesienia, lecz wynikiem
nowego pomiaru, m.in. w związku z treścią art. 39 ust. 5 ustawy Pgik, prowadzi do sytuacji
faktycznej, w której to geodeta wykonujący nowy "lepszy" pomiar, a nie np. sąd, rozstrzyga
o zasięgu prawa własności, zmieniając raz usytuowane punkty graniczne. Analizując
powyższe należy mieć na względzie, że obowiązek pomiaru punktów granicznych,
stanowiących podstawę opracowania dokumentów dla postępowań sądowych lub
administracyjnych z dokładnościami określonymi w sposób taki, jak w obecnie obowiązujące
rozporządzenie w sprawie standardów, wykonywane jest od ponad 40 lat
Cytat:PYTANIE 14. Jak ma się to do późniejszego wykorzystania takich punktów przy tyczeniu budynków w
odległości 4m. [Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
Jak wynika z odpowiedzi na poprzednie pytanie, współrzędnych punktów nie zmieniono,
więc obowiązują dalej te, które są w ewidencji gruntów i budynków. Zasady dotyczące
tyczenia budynków nie uległy zmianie.
Cytat:PYTANIE 15. Niejasny jest jeszcze zapis §40.2 jaki związek ma np. postępowanie sądowe do dokładności
współrzędnej punktu? [Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
Związek prac geodezyjnych stanowiących podstawę rozstrzygnięć zapadłych
w postępowaniach sądowych z dokładnością określenia współrzędnej punktu, polega na tym,
że rozstrzygnięcia te dotyczą bądź usytuowania punktów określających zasięg prawa
własności, a powierzchni działek ewidencyjnych są wynikiem obliczeń analitycznych,
których podstawę stanowią współrzędne punktów granicznych. Zmiana współrzędnych
punktu granicznego, o ile nie jest wynikiem zmiany układu odniesienia, lecz wynikiem
nowego pomiaru, m.in. w związku z treścią art. 39 ust. 5 ustawy Pgik, prowadzi do sytuacji
faktycznej, w której to geodeta wykonujący nowy "lepszy" pomiar, a nie np. sąd, rozstrzyga
o zasięgu prawa własności, zmieniając raz usytuowane punkty graniczne. Analizując
powyższe należy mieć na względzie, że obowiązek pomiaru punktów granicznych,
stanowiących podstawę opracowania dokumentów dla postępowań sądowych lub
administracyjnych z dokładnościami określonymi w sposób taki, jak w obecnie obowiązujące
rozporządzenie w sprawie standardów, wykonywane jest od ponad 40 lat
Cytat:PYTANIE 13. Czy jeśli pomierzymy z większą dokładnością należy zmienić atrybut BPP np. na 1 a
współrzędne pozostawić błędne o np. 0.19m, czy takie punkty będą spełniały wymóg dla
szczegółu I-szej grupy 10cm? [Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
Pomiar z większą dokładnością nie oznacza, że dotychczasowe współrzędne są błędne. Są one
po prostu wyznaczone z mniejszą dokładnością. Wykonawca prac geodezyjnych nie może
dokonywać w swoim opracowaniu zmiany współrzędnych w przypadku określonym w § 40
ust. 2 rozporządzenia w sprawie standardów. Nie oznacza to, że zmiany takiej nie może
dokonać na podstawie analizy dokumentacji pomiarowej przyjętej do państwowego zasobu
geodezyjnego we własnym zakresie organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
Wspomniana analiza, wykonywana - jak w przypadku geodetów opracowujących wyniki
pomiaru - przy wykorzystaniu zasad rachunku wyrównawczego, może skutkować również
zmianą atrybutu BPP.
Cytat:PYTANIE 60. §40 ust. 1 pkt 2 wyłącza możliwość modyfikacji współrzędnej jeżeli współrzędne w zasobie
pochodzą z dokumentów, które stanowiły podstawę ustalenia przebiegu granic
w postępowaniu administracyjnym lub sądowym. Co zrobić gdy geodeta stwierdza w terenie,
że znak graniczny ma inną współrzędną (>0,20m), a różnica ta wynika z błędu pomiarowego
poprzedniego wykonawcy? [Starostwo Powiatowe w Raciborzu]
ODPOWIEDŹ
W przypadku gdy wykonawca stwierdza błąd w dokumentach z ustalenia przebiegu granic
w postępowaniu administracyjnym lub sądowym, powinien o tym poinformować organ
prowadzący zasób w trakcie prac lub przekazując powstały operat. Zgodnie z art. 24 ust. 2a
pkt 1 lit d ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne informacje zawarte w ewidencji gruntów
i budynków podlegają aktualizacji z urzędu, jeżeli zmiany tych informacji wynikają z:
a) przepisów prawa,
b) dokumentów, o których mowa w art. 23 ust. 1–4,
c) materiałów zasobu,
d) wykrycia błędnych informacji.
W celu sprostowania błędu organ powinien przeprowadzić postępowanie administracyjne na
podstawie art. 24 ust. 2b pkt 2 ustawy Pgik i dokonać aktualizacji egib w drodze decyzji
administracyjnej.
Cytat:67. Czy jest, a jeśli tak, to jaka jest procedura zmiany współrzędnych punktów granicznych,
określonych np. w postępowaniu rozgraniczeniowym, jeżeli w wyniku np. wznowienia znaków
granicznych stwierdzono iż były one (współrzędne) błędnie określone - odchyłka np. 25 cm
(§40 pkt 2)? [Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna w Katowicach]
ODPOWIEDŹ
Jeżeli rozstrzygnięcie w postępowaniu administracyjnym zapadło pod wpływem błędu
w dokumentacji geodezyjnej, nieznanego organowi prowadzącemu postępowanie w dniu
wydania decyzji administracyjnej, zastosowanie ma m.in. art. 145 §1 pkt 5 KPA.
Cytat:PYTANIE 16. §40.3 Czy w przypadku stwierdzenia rozbieżności współrzędnych np. stałego przesunięcia na
pomierzonych znakach granicznych można zastosować ten przepis? [Starostwo Powiatowe w
Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ:
§40 ust. 3 rozporządzenia ma zastosowanie w przypadkach, gdy w ramach wykonywanej pracy
geodezyjnej nastąpiła zmiana układu odniesień przestrzennych, np. przeliczenie współrzędnych z
układu 1965 na układ 2000. Przepis ten można jednak zastosować w odniesieniu do lokalnych
układów współrzędnych, tj. stałych przesunięć znaków granicznych na obszarze, np. całego
obrębu ewidencyjnego. W pozostałych przypadkach należy stosować §40 ust. 2 rozporządzenia.
Cytat:PYTANIE 26. Zgodnie z § 36 pkt 4 operat techniczny m.in. szkice polowe jeśli zostały wykonane. W naszym
rozumieniu jest jeden przypadek kiedy taka sytuacja jest dopuszczalna, tzn. kiedy nie
pomierzono żadnych obiektów. Czy występują inne przypadki, kiedy w operacie może
zabraknąć ww. dokumentów? [Urząd Miejski w Bytomiu]
Przedstawiona interpretacja jest słuszna, w każdym innym przypadku szkice należy dołączyć
do operatu. Wynika to z faktu, że wykazy współrzędnych wymienione w §36 pkt 5 są
obligatoryjne. Aby wykazy współrzędnych mogły spełnić swoją rolę muszą towarzyszyć im
szkice polowe. W tym miejscu należy wspomnieć, że plik GML nie jest elementem operatu,
więc bez szkiców polowych wykorzystanie danych z operatów byłoby niemożliwe.
Cytat:PYTANIE 27. Nowe standardy nic nie mówią o tym jak ma wyglądać szkic polowy. Czy w takim razie osoba
weryfikująca operaty może zamieścić w protokole uwagi dot. treści szkicu? Jeżeli tak, to
czego mogą dotyczyć? [Urząd Miejski w Bytomiu]
ODPOWIEDŹ
Poprawność wykonania szkiców polowych jest elementem zawodu geodety i tu należy
zwrócić uwagę, że na podstawie art. 42 ust. 3 ustawy Pgik "Osoby wykonujące samodzielne
funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii są obowiązane wykonywać swoje zadania
z należytą starannością, zgodnie z zasadami współczesnej wiedzy technicznej
i obowiązującymi przepisami prawa"
Cytat:65. Na czym powinna polegać i w jaki sposób powinna być udokumentowana (np. obliczenia do
operatu co do zasady dołącza się tylko wykaz współrzędnych) analiza dokumentacji zasobu o
której mowa w §40 ust. 1 pkt 1 aby jej wyniki mogły stanowić podstawę zmiany
współrzędnych punktów granicznych w bazie egib (bez konieczności przeprowadzenia
dodatkowych pomiarów sytuacyjnych)? [Wojewódzka Inspekcja Geodezyjna i Kartograficzna
w Katowicach]
ODPOWIEDŹ
Za całość prac geodezyjnych wykonywanych w ramach zgłoszenia odpowiedzialny jest
kierownik prac. Zgodnie z zapisami § 7 rozporządzenia w sprawie "standardów" kierownik
prac decyduje o sposobie przeprowadzenia analizy, przydatności materiałów zasobu i zakresie
ich wykorzystania. Informacje o wyniku analizy materiałów zasobu, w tym zakres ich
wykorzystania, stanowią treść sprawozdania technicznego, co określa § 37 pkt 7
rozporządzenia w sprawie "standardów".
Cytat:PYTANIE 39. W związku z § 31 ust. 2 czy w razie zaistnienia potrzeby ustalenia przebiegu granic w
trakcie wykonywania mapy do celów projektowych kierownik prac geodezyjnych winien
posiadać uprawnienia zawodowe w zakresie 2? [Urząd Miejski w Bielsku-Białej]
ODPOWIEDŹ
Zgodnie z art. 43 pkt 1 ustawy Pgik uprawnienia zawodowe dotyczą zakresu wykonywania
prac geodezyjnych i prac kartograficznych związanych z geodezyjnymi pomiarami
sytuacyjno-wysokościowymi, realizacyjnymi i inwentaryzacyjnymi. W świetle obecnych
przepisów rozporządzenia w sprawie "standardów", czynności ustalania przebiegu granic
działek ewidencyjnych, w tym położenia punktów granicznych, wykonywane są w trybie
przepisów § 37–39 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków. W sytuacji,
w której czynności te nie są wykonywane w procesie modernizacji ewidencji gruntów
i budynków (tj. w trybie art. 24a ustawy) należy potraktować jako czynności identyfikujące
położenie punktów granicznych na gruncie. Identyfikacja ta, w świetle przepisów
rozporządzenia o standardach jest częścią składową geodezyjnego pomiaru sytuacyjnego
obiektu punktowego, jakim jest punkt graniczny. Mając na uwadze przedstawione regulacje
prawne, uwzględniając to, iż ostatecznym celem wykonania pracy geodezyjnej jest
opracowanie mapy do celów projektowych należy skonstatować, że uprawnienia zawodowe
nadane w zakresie, o którym mowa w art. 43 pkt 1 ustawy, upoważniają do wykonywania
samodzielnych funkcji, związanych z geodezyjnymi pomiarami sytuacyjnymi punktów
granicznych mających na celu opracowanie mapy do celów projektowych, w tym ustalanie
położenia punktów granicznych w trybie § 37 39 rozporządzenia w sprawie ewidencji
gruntów i budynków