GeoForum PIIG  :  GEODEZJA.PL czytaj GEOFORUM.GEODEZJA.pl
Witamy na GeoForum www.geoforum.geodezja.pl
Polskiego Internetowego Informatora Geodezyjnego www.geodezja.pl.
Służy ono dyskusjom i pytaniom związanym z geodezją i dziedzinami z nią powiązanymi.
Na wymianę informacji o imprezach, wydarzeniach, nowych rozwiązaniach technologicznych, instrumentach, wydawnictwach i ciekawych adresach internetowych związanych z geodezją przewidzieliśmy moderowane forum informacyjne GeoInfo PIIG'u znajdujące się pod adresem www.GeoInfo.geodezja.pl.
Ogłoszenia prosimy zamieszczać wyłącznie w dziele GeoOgłoszeń pod adresem www.geodezja.pl/ogloszenia .
Uwagi i pytanie prosimy kierować na e-mail info@geodezja.pl.
Zapraszamy!

Rejestrację można wykonać pod adresem http://www.geoforum.geodezja.pl/register.php?1 ale po dokonaniu rejestacji prosimy o przesłania maila z prośbą o aktywację konta.

GeoForum i GeoInfo są częścią Polskiego Internetowego Informatora Geodezyjnego www.geodezja.pl ISSN 1896-8317

 
Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości.
Autor: Adam Wójcik (---.adsl.inetia.pl)
Data: 13 kwi 2009 - 11:06:01

Witam.

Na stronie internetowej Geoforum zamieszczono informację, dotyczącą przedłożenia Premierowi propozycji zmiany Rozporządzenia z 2004r. w sprawie podziałów nieruchomości, autorstwa Śląskiego WINGiK (na końcu artykułu link do tekstu zmian). [www.geoforum.pl]

Po lekturze tego dokumentu nasunęło mi się kilka spostrzeżeń. Jakkolwiek inspiracją tych zmian stała się nowelizacja tzw. specustawy drogowej, to niewątpliwie dotyczą one także "normalnych" podziałów nieruchomości. W szczególności (wreszcie) wprost, "czarno na białym", dopuszcza się ustalanie granic działek ewidencyjnych w procedurze podziałowej. Nie mniej jednak uważam, że ta nowelizacja (a w zasadzie jeszcze propozycja) porządkując i doprecyzowując jedne tematy, wprowadza trochę dalszego zamieszania i kolejne nieścisłości w innych sprawach. Na przykład:

>>
1) w §5 dodaje się ustępy 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Aktualizacja ewidencji gruntów i budynków w zakresie nie objętym decyzją, o której mowa w art. 96 ust.1, następuje po przyjęciu operatu, o którym mowa w ust.2."
>>

Po co ten zapis? Tzn. ma być tak, że po przyjęciu operatu do zasobu aktualizuje się ewidencję w zakresie nieobjętym decyzją podziałową, a cześć "przedmiotową" po wydaniu decyzji przez wójta gminy? Jak dla mnie to trochę "dziwne". Zresztą nawet w obecnym stanie prawnym teoretycznie takie działanie jest możliwe, tj. na podstawie §47 ust.1 i §46 ust.2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie egib. No chyba, że chodziło o decyzję wydawaną przez wojewodę w trybie specustawy drogowej, która to zapewne wydawana jest po roku-dwóch latach od daty przyjęcia operatu do zasobu? Ale przecież w propozycji zmiany jest mowa o decyzji wydawanej przez wójta gminy, żeby nie powiedzieć dotyczy jedynie takich decyzji. No bo zaproponowana treść zmiany jednoznacznie i definitywnie wyłącza taką aktualizację ewidencji dla podziałów ze specustawy. Ponadto czy aby taki zapis nie prowadzi do chaosu? Jak można aktualizować ewidencję w ten sposób? A jak decyzja nie zostanie wydana, np. z uwagi na niezgodność z mpzp? No bo przecież w kolejnej zmianie mowa jest o aktualizacji mapy zasadniczej:

<<
"4. W przypadku realizacji podziałów w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych aktualizacja mapy zasadniczej następuje w terminie 30 dni od dnia przyjęcia operatu, o którym mowa w ust.2. Przepisy §8 pkt 1 i 2 oraz §9 ust.2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 16 lipca 2001 r. w sprawie zgłaszania prac geodezyjnych
i kartograficznych, ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych, a także ogólnych warunków umów o udostępnianie tych baz (Dz. U. nr 78, poz.837) stosuje się odpowiednio.";
>>

Szkoda, że do tej zmiany nie ma żadnego komentarza bądź uzasadnienia. Może Wy macie jakieś logiczne i sensowne wytłumaczenie tych propozycji?


Idąc dalej. Chyba najbardziej niespójne i kontrowersyjne zapisy w sprawie podziałów nieruchomości, tj. §6 rozporządzenia, proponuje się załkowicie wymienić:

<<
2) §6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Do opracowania mapy z projektem podziału nieruchomości, o której mowa w art. 97 ust. 1a pkt 8, przyjęcie granic nieruchomości podlegającej podziałowi następuje według stanu prawnego nieruchomości o ile istnieją dokumenty geodezyjne określające przebieg granic i położenie punktów granicznych.

2. W przypadku, gdy stanu prawnego nie można ustalić, granice nieruchomości podlegającej podziałowi przyjmuje się według danych wykazanych w katastrze nieruchomości określających ich przebieg.

3. W przypadku braku dokumentów geodezyjnych, o których mowa w ust.1 lub danych, o których mowa w ust.2, oraz w przypadku gdy są sprzeczne lub nie spełniają standardów technicznych, do przyjęcia granic nieruchomości podlegających podziałowi stosuje się odpowiednio przepisy § 37-38 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. nr 38, poz.454).

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, o czynnościach przyjęcia granic zawiadamia się właściciela bądź użytkownika wieczystego nieruchomości podlegającej podziałowi i właścicieli bądź użytkowników wieczystych nieruchomości sąsiadujących z nieruchomością podlegającą podziałowi, a w przypadku braku danych o tych osobach - osoby władające tymi nieruchomościami.

5. Do zawiadomień, o których mowa w ust. 4, za wyjątkiem przypadku wymienionego w ust. 6, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zawiadomień w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości.

6. W przypadku przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, osoby wymienione w § 6 ust. 5 zawiadamia się o czynnościach przyjęcia granic na adres wskazany w katastrze nieruchomości, a w przypadku braku danych adresowych &#8211; w drodze ogłoszenia, we właściwych miejscowo urzędach gmin i starostw oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na danym obszarze.

7.W przypadku realizacji podziałów w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych punkty załamania przyjętych granic leżące wewnątrz pasa drogowego nie podlegają trwałej stabilizacji znakami granicznymi."
>>


Moim zdaniem ten cały paragraf ponownie rozbudzi emocje i dyskusje, ponieważ nie jest jasny i spójny. Przecież czynność przyjęcia granic nieruchomości to czynność zupełnie techniczna. Przyjąć można coś, co jest jasno i jednoznacznie określone. Więc po co zawiadamiać o przyjęciu granic? Jak nie ma jednoznaczności, to trzeba otwierzyć stosowną (dodatkową) procedurę, aby tę jednoznaczność uzyskać - wtedy i owszem zawiadomienia są konieczne. Według mnie proponowane powyżej zapisy znowu będziemy interpretować na różne sposoby. Już możemy zacząć tę dyskusję:

1. co oznacza termin "stan prawny nieruchomości"?

2. Jaki jest cel rozróżniania przyjęcia granic nieruchomości od "stanu prawnego", skoro i tak wszystkim wiadomo, że Dział I KW - oznaczenie nieruchomości i tak nie jest "święte"?

3. w przypadku gdy stanu prawnego ustalić się nie da, o jakim "właścicielu" mowa?

4. o co chodzi w ust.6? Przecież procedura przyjęcia granic ma się nijak do administracyjnego postępowania o podział nieruchomości, ani tego prowadzonego przez wojewodę, ani tego prowadzonego przez wójta gminy? Przecież przyjęcie granic nieruchomości to czynności wykonywane przez geodetę, a nie organ administracji publicznej. To nie jest jakiekolwiek postępowanie administracyjne. A i tak później zarówno wojewodę, jak i wójta wiąże kpa. Mam tu na myśli zagwarantowanie praw stronom postępowania. Nie wiem o co takie wielkie "halo" z tym przyjęciem granic, skoro w ustawie o gospodarce nieruchomościami jest tylko wzmianka, że taki protokół należy dołączyć do wniosku o podział nieruchomości. I nie ma tam żadnych komplikacji, zeby nie powiedzieć prosta rzecz. A tu ni stąd ni z owąd w rozporządzeniu taka wielka procedura. Sztuczny tłok i nic więcej.

5. a ust.7? Niby co? W procedurze przyjęcia granic chodzi o stabilizację punktów granicznych znakami granicznymi? Pierwsze słyszę.


A może powinno się tu skorzystać z procedury z egib? Np. tak:

1. Przyjęcie granic nieruchomości następuje na podstawie dokumentów, o których mowa w §36 rozporządzenia w sprawie egib.
2. §37 - 39 w/w rozporządzenia stosuje się odpowiednio.
3. W protokole z przyjęcia granic nieruchomości zamieszcza się, dla każdej granicy z osobna, informację o dokumentach stanowiących podstawę przyjęcia.



<<
3) ust.3 w §7 otrzymuje brzmienie:
"3. W przypadkach, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3, protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera dane wymienione w ust. 2 oraz listę i podpisy osób obecnych przy czynnościach przyjęcia granic. Ponadto w przypadku , o którym mowa w § 6 ust.3 stosuje się odpowiednio wzór protokołu stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków.";
>>

Po co ten zapis? Nie wnosi nic nowego, a wręcz otwiera pole do dalszych dyskusji na temat sporządzanych protokołów. No bo jak rozumiem, chodzi o "Protokół ustalenia granic działek ewidencyjnych do celów ewidencji gruntów i budynków", o którym mowa w §38 ust.4 rozporządzenia w sprawie egib. A co z protokołem granicznym, o którym mowa w §38 ust.2 tego rozporządzenia? Przecież przepis ten stanowi, że ustalenia przebiegu granic dokonuje się w oparciu o zgodne oświadczenia woli złożone do "protokołu granicznego".


<<
4) w §7 po ust. 3 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Spory graniczne nie wstrzymują czynności przyjęcia granic nieruchomości do podziału. W razie ich wystąpienia sporne granice przyjmuje się na podstawie danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a w przypadku ich braku lub sprzeczności, w wyniku pomiaru stanu posiadania na gruncie.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 oraz w przypadku odmowy podpisu protokołu przyjęcia granic przez właścicieli lub wieczystych użytkowników geodeta informuje strony o możliwościach rozstrzygnięcia sporu granicznego i czyni stosowną wzmiankę w protokole, o którym mowa w ust.1.";
>>

Co oznacza, że spory graniczne nie wstrzymują czynności przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi? A toczące się postępowanie rozgraniczeniowe (sądowe lub administracyjne) czyż nie ma na celu ustalić przebiegu granicy? To jak można przyjąć granicę, która nie jest określona? A może chodzi tu o "taki malutki" spór, dotyczący kwestionowania procedury przyjęcia granic, bo się komuś nie podoba, pomimo że granice są i tak jasno i precyzyjnie określone? A o co chodzi z tą odmową podpisania "Protokołu z przyjęcia granic"? To jest spór graniczny, czy "bicie piany"? Moim zdaniem sztucznie "nadmuchana" procedura prostej czynności - przyjęcia granic - rodzi dalsze komplikacje. Niepotrzebne komplikacje.


<<
5) w §8 dodaje się ust.3 w brzmieniu:
"3. W przypadku podziału nieruchomości w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych przepisy § 6-7 stosuje się do tych odcinków granic, do których dochodzą linie rozgraniczające teren oraz do wszystkich odcinków granic znajdujących się wewnątrz tych linii. Dla każdej z działek podlegających podziałowi dopuszcza się możliwość określenia powierzchni nowopowstałych działek, nie stanowiących pasa drogowego, na podstawie danych z katastru nieruchomości.";
>>

Bardzo śmieszne... W procedurze przyjęcia granic nie przyjmuje się granic, a jedynie ich odcinki (części). Bo będzie szybciej, a później, przy "normalnych" podziałach się wszysko wyprostuje? No i te powierzchnie... Czyli co, §62 rozporządzenia w sprawie egib nie stosuje się czy jak? A przy "normalnym" podziale, gdzie wydziela się mniej niż 1/3 działki, to się nie dopuszcza określenia powierzchni na podstawie danych z katastru? Albo ja nie rozumiem o co tu chodzi, albo jest to tak sformułowane, aby nie było wiadomo.


Moim zdaniem inicjatywa zmiany rozporządzenia w sprawie podziałów jest cenna i niewątpliwie potrzebna. Ale na te zmiany należałoby spojrzeć nie tylko z punktu widzenia specustawy drogowej, ale kompleksowo. Przecież za tydzień nikt tego rozporządzenia nie będzie znowu nowelizował. Skoro jest okazja do nowelizacji, to warto "załatwić" znane wszyskim niedoskonałości obecnego rozporządzenia, w zakresie "normalnych" podziałów.



Pozdrawiam świątecznie, Adam Wójcik.

PS. Mam nadzieję, że nie potraktujecie tego postu, jak dyngusowego "lania wody". smiling smiley



Temat Odsłon Napisane przez Wysłane
  Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 3658 Adam Wójcik 2009-04-13 11:06
  Re: Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 758 Adam Wójcik 2009-04-15 15:39
  Re: Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 790 losiu14 2009-04-15 20:36
  Re: Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 750 Adam Wójcik 2009-04-16 14:45
  Re: Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 961 Jarek Thor 2009-04-19 17:20
  Re: Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 700 Adam Wójcik 2009-04-19 20:42
  Re: Propozycja nowelizacji Rozporządzenia ws podziałów nieruchomości. 757 Jarek Thor 2009-04-29 22:54


Akcja: ForaWątkiSzukajZaloguj
Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.
GeoForum powered by Phorum.