Autor:
geoida.pl (---.internetdsl.tpnet.pl)
Dzień dobry,
Moim zdaniem, jeśli różnica w cenie nie jest znacząca, to warto dołożyć i kupić TCRP (zmotoryzowany) zamiast TCR (manulany). Nawet jeśli nie kupimy zestawu do pracy jednoosobowej z kontrolerem i komunikacją, to zmotoryzowany da nam określone korzyści:
1. Dużo szybsze tyczenie. Tachimetr sam obróci się na kierunek do punktu.
2. Dużo szybszy pomiar pikiet. Operator nie musi manualnie celować na lustro. Jego rola ogranicza się tylko do wciśnięcia przycisku ALL.
3. Automatyczny obrót na nawiązanie w celu kontroli. Wystarczy, że wybierzemy punkt z bazy i tachimetr automatycznie obróci się w kierunku nawiązania i będziemy mogli skontrolować odchyłkę kątową.
4. Tachimetr sam obróci się o zadany kąt np. 100 G przy jakichś prostych tyczeniach tylko na kątach, a nie na współrzędnych (opisanych w pkt.1).
W mojej ocenie te zalety przyspieszają pracę o jakieś 30-40%. Więc chyba warto.
Co do awarii, to jeśli przy zakupie zmotoryzowanego nie słychać bardzo głośnej pracy silników, lub obrót nie jest nierównomierny/szarpany to raczej nie powinno się z nimi nic dziać. Oczywiście tachimetry zmotoryzowane wymagają od czasu do czasu przeczyszczenia i przesmarowania ale manualne też. Najczęstszą awarią tachimetrów używanych jest jednak awaria dalmierza i tu nie ma reguły. Przeglądy nie są znowu takie drogie, żeby raz do roku nie zrobić serwisu. W końcu samochód też wymaga przeglądów i napraw. Więc tachimetr powinno się sprawdzać równie często lub nawet częściej.
Mam nadzieję, że trochę pomogłem.
Pozdrawiam
Jacek Jerzewski
[
www.geoida.pl]