Autor:
eljotpi (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Czytałem ten watek, czytałem aż mnie znudził całkowicie, szczególnie że niektórzy z Kolegów cytują zawsze posty, i to w całości, do których się odnoszą nawet wtedy gdy tego nic nie uzasadnia. Na forach moderowanych takie zachowanie jest traktowane jako spamowanie i z tego tytułu można zarobić bana. Tutaj nie. I dlatego jest jak jest... wolność
Z przykrością muszę stwierdzić, że z niektórymi opiniami nie mogę się zgodzić. Dotyczy to tych, które przedstawiają podziały jako wznawianie granic nieruchomości podziałowych, czyli tak jak się to robiło do 2004 roku. Dla mnie kompletna bzdura, wynikająca z nieznajomości przepisów dotyczących zasad i trybu wykonywania podziałów. A już kompletna masakra mieszania do podziału postępowania rozgraniczeniowego, które ma jakoby wstrzymywać geodezyjne prace podziałowe.
O podziałach na tym forum napisano chyba najwięcej, sam się do tego przyczyniłem. I dlatego pewnie Koleżanki i Koledzy się nie odzywali bo na stawiane tu pytania, odpowiedzi dawno tu już padły. Wystarczyło poszukać.
Postanowiłem jednak wziąć udział i w tej dyskusji bo jak widzę, znowu są tworzone jakieś niesamowite teorie rodem z science fiction.
No więc tak, na początek:
- instrukcja, która nie jest instrukcją, G-5 nie może być w sprawach sposobu i trybu podziałów w żaden sposób przywoływana ponieważ została napisana trzy lata przed wydaniem rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości z 2004 r.
- Przyjęcie granic nieruchomości dzielonej zgodnie z rozporządzeniem to badanie: danych w ewidencji gruntów (katastrze), ksiąg wieczystych, tytułów własności i innych dokumentów dotyczących stanu prawnego nieruchomości dzielonej. A więc nie jest to w żadnym przypadku ustalanie granic na gruncie, tyczenie ich, oznakowanie czy stabilizacja itd. To nie należy do "przyjmowania granic" o których mówią przepisy.
- Tak jak już dobitnie napisał GeoKuba nie istnieją żadne przepisy ani też inne przesłanki, potwierdzające tezę, że równolegle prowadzone rozgraniczenie miałoby przerywać lub wstrzymywać prace i postępowanie podziałowe, gdy dane o granicach są zgodne ze standardami i przepisami rozporządzenia ws egib.
- W związku z obowiązującymi zasadami technicznymi wynikającymi z obowiązujących standardów geodezyjnych oraz przepisów o ewidencji gruntów i budynków w wyniku czynności przyjmowania granic do podziału, czyli w wyniku badania dokumentów o których wcześniej już wspomniałem, może się okazać, że dane numeryczne o położeniu granic są nie wystarczające albo ich brak. Wtedy są dwie możliwości, albo informujemy Zleceniodawcę, że z powodu braków np. w danych objętych ewidencją gruntów, mapa projektu podziału jest niemożliwa do wykonania i rezygnujemy ze zlecenia. Albo po udzieleniu Zleceniodawcy stosownej informacji, w uzgodnieniu z nim podejmujemy prace związane z ustaleniem granic działki dzielonej do celów ewidencyjnych, w trybie rozporządzenia ws. egib. Możliwe jest też ustalenie granic w trybie rozgraniczenia. Jedynie w trybie art. 39 upgik nie jest możliwe działanie z powodu właśnie braku danych ustalających jednoznacznie ich położenie.
W wyniku tych działań ustalających położenie granicy, doprowadzamy do wprowadzenia stosownych zmian w egib. Po uprawomocnieniu się decyzji o zmianach przystępujemy do przerwanych czynności "przyjmowania granic..." w postępowaniu podziałowym.
Z własnej praktyki, radzę wszystkim którzy przeprowadzają przed "przyjmowaniem granic..." postępowanie w celu ustalenia granic do celów ewidencyjnych, by cierpliwie poczekały na uprawomocnienie się decyzji o wprowadzeniu zmian w danych egib. Bo w przeciwnym przypadku, gdy przyjmujemy stan nieruchomości do podziału przed formalnym zatwierdzeniem i uprawomocnieniem się zmian, możemy spotkać się z sytuacją (nawet mimo przyjęcia operatu do zasobu) że będziemy musieli niektóre czynności podziałowe powtórzyć, a to i tak w najlepszym przypadku. Bo nie życzę nikomu by w takiej sytuacji powstał spór... i zacznie się szukanie winnych.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Leszek Piszczek
Cytat:Motto z ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne:
"Art. 7. 1. Do zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej należy w szczególności:
8) nadawanie, do czasu utworzenia odpowiednich samorządów zawodowych, uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzenie rejestru osób uprawnionych oraz współpraca z tymi samorządami zawodowymi;"