Na wymianę informacji o
imprezach, wydarzeniach, nowych rozwiązaniach technologicznych, instrumentach,
wydawnictwach i ciekawych adresach internetowych związanych z geodezją
przewidzieliśmy moderowane forum informacyjne GeoInfo PIIG'u znajdujące się pod adresem
www.GeoInfo.geodezja.pl.
Ogłoszenia prosimy zamieszczać wyłącznie w dziele GeoOgłoszeń pod adresem www.geodezja.pl/ogloszenia . Uwagi i pytanie prosimy kierować na e-mail info@geodezja.pl. Zapraszamy! Rejestrację można wykonać pod adresem http://www.geoforum.geodezja.pl/register.php?1 ale po dokonaniu rejestacji prosimy o przesłania maila z prośbą o aktywację konta. GeoForum i GeoInfo są częścią Polskiego Internetowego Informatora Geodezyjnego www.geodezja.pl ISSN 1896-8317 |
Cytat:Jako wyraz ograniczenia formalizmu w postepowaniu administracyjnym nalezy traktowac postanowienie art. 33 § 4 ustanawiajace pelnomocnictwo domniemane (co do odróznienia go od pelnomocnictwa dorozumianego por. A. Matan, Zastepstwo procesowe w ogólnym postepowaniu administracyjnym, Katowice 2001, s. 184). Przepis ma charakter wyjatkowy z trzech powodów. Po pierwsze, odnosi sie on wylacznie do przypadków upowaznienia do wystepowania w imieniu osób fizycznych, na co wskazuje krag domniemanych pelnomocników, tzn. najblizsza rodzina oraz domownicy. Po wtóre, przepis mozna zastosowac tylko wtedy, gdy sa spelnione lacznie trzy przeslanki w nim wymienione, a kazda z nich ma charakter ocenny. Po trzecie wreszcie, skorzystanie z mozliwosci dopuszczonej tym przepisem poddane jest uznaniu administracyjnemu.
Stosowanie tego przepisu naklada na organ prowadzacy postepowanie obowiazek zachowania szczególnej ostroznosci w ocenie samej sprawy - czy jest ona "mniejszej wagi", oceny wymaga równiez to, kogo nalezy zaliczyc do "najblizszej rodziny" i domowników, jak tez istotne jest ustalenie, ze "nie ma watpliwosci" odnosnie do reprezentowania strony i jego zakresu, czyli nalezy miec przekonanie, iz interesy strony sa zgodne z interesami osób ja reprezentujacych. Na brak jednoznacznosci tych elementów przepisu zwracal uwage Iserzon, jak tez na to, ze odstapienie od zadania pelnomocnictwa zostalo pozostawione uznaniu organu administracyjnego (Komentarz, s. 112-113). Dopiero wtedy gdy te trzy przeslanki, które musza wystapic lacznie, beda spelnione, zaistnieja podstawy do uznania zbednosci pelnomocnictwa udzielonego na pismie lub zgloszonego do protokolu.
W wyroku NSA z 30.1.1985 r., I SA 974/84 (ONSA 1985, Nr 1, poz. 4) stwierdzono zasadnie, ze "zrzeczenie sie w postepowaniu administracyjnym lokalu mieszkalnego, którego najemcami sa malzonkowie, nie stanowi sprawy mniejszej wagi w rozumieniu art. 33 § 4 KPA, nie moze wiec byc dokonane przez jednego z malzonków bez umocowania udzielonego przez drugiego malzonka". W opisie stanu faktycznego jest wyjasnienie wskazujace na ryzyko wiazace sie ze stosowaniem tego - na pozór banalnego przepisu - najemca w pismie skierowanym do organów administracyjnych "podniósl sprawe rozliczenia sie z mieszkania przez jego zone w czasie jego pobytu w Austrii i bez uzgodnienia z nim... Nielojalnosc jego bylej zony, która bez jego wiedzy i Kodeks postepowania administracyjnego z komentarzem 320 zgody zdala formalnie ten lokal, byla jedna z przyczyn rozkladu pozycia malzenskiego...".